Uitleg zadelpijn

arts
Fietszadels zijn een onderwerp van vele gesprekken. Wie heeft er niet verschillende fietszadels uitgeprobeerd. Zadelpijn is er in vele soorten. Lees hier meer.

Zadelpijn is een veel voorkomende klacht bij fietsers. Maar wat is dat nu precies.
Allereerst wil ik het begrip zadelpijn opdelen in 3 groepen:

- Zadelpijn bij de zitbotjes.

- Zadelpijn bij het stuitje.

- Zadelpijn aan de voorzijde (M/V)

 

 

 

Als eerste: Zadelpijn aan de voorzijde.

Hier zijn de ISM fietszadels uitstekend geschikt voor!
Ik deel ze even in in 2 groepen:

Stads fietszadels: Zoals de Touring, Metro, Cruise en Berkley

Sportieve fietszadels: De PR, PL, PM en PN serie

- Fietszadels speciaal voor de racefiets: PL

- Fietszadels speciaal voor ATB: PM

- Fietszadels speciaal voor tijdrit triatlon: PN

- Fietszadels voor trekking/vakantiefietsen en hybrides: PR

PR staat voor Performance Recreation
PN staat voor Performance Narrow
PM staat voor Performance Mountain
PL staat voor Performance Long

Alle ISM zadels zijn zowel voor dames als voor heren. Door de speciale vorm en door de gleuf aan de voorzijde wordt druk op de edele delen vermeden. Zowel bij man als bij vrouw.

- Speciale vorm: De neus is van het zadel afgehaald! Soms lijken de zadels even lang, maar dat is, zeker bij de Adamo zadels, omdat ze moeten voldoen aan de eisen van de UCI. Deze bond schrijft voor wedstrijdfietsen een minimale zadellengte voor. De punt van de ISM zadels moeten halverwege de dijbenen eindigen. Dus je moet GOED VOOROP HET ZADEL ZITTEN!

- De gleuf in het zadel is natuurlijk heel typerend voor de ISM zadels. Dit geeft verlichting voor de dames, maar de heren hebben hier wellicht het meeste baat bij. Het perineum valt namelijk in de gleuf van het zadel! Hierdoor geen verkleving meer van de plasbuis, geen trillingen die doorgegeven worden aan het prostaat wat een hoop ellende voorkomt en geen andere zenuwen die afgekneld worden.

De juiste keus maak je op basis van:

- Fietshouding

- Manier van fietsen

- Afstand

- Leeftijd (!)

 

Fietshouding

Fietshouding rechtop: Kies een zadel uit de stadsfietsenlijn

Fietshouding sportief: Kies een zadel uit de hybride lijn

Fietshouding racefiets: Kies een zadel uit de race lijn

Fietshouding tijdrit of triathlon: Kies een zadel uit de triathlon lijn

Voor ATB: Kies een zadel uit de ATB lijn

Op deze pagina's zullen wat zadels dubbel staan. In de meer dan 10 jaar ervaring die Rosiir heeft met de ISM zadels hebben we geleerd mee te denken met de klant.

 

 

Zadelpijn bij het stuitje.

 

 

 

Dat is een heel vervelende zadelpijn! Door veel fietsenmakers wordt in dit geval ook een zachter zadel aangeraden. Een grote fout! Je zakt namelijk nog verder in de vulling waardoor er alleen maar meer druk komt op het stuitje.
Eén van de kenmerken van last van het stuitje is heel kenmerkend: "Het afstappen doet zo zeer" "Fietsen gaat wel, maar na het fietsen durf ik niet meer van het zadel af" Het is niet zo dat dit de enige kenmerken zijn, maar soms weet men niet waar het aan ligt. Als deze kenmerken je bekend voorkomen, dan weet je zeker dat het om "stuitjesproblemen gaat.  Deze zadelpijn is vaak heel simpel op te lossen door een EasySeat:

het stuitjeszadel! De gleuf ontlast het perineum maar ook het stuitje. De vulling is stevig maar blijft tegendruk geven. Je zakt hier niet ver in weg en het stuitje blijft vrij.

 

 

Zadelpijn zitbotjes


Dat is meteen de lastigste. Om de zitbotjes heen zitten verschillende spieren die de druk moeten opvangen. Aan het begin van het fietsseizoen hebben veel mensen last van dit soort zadelpijn omdat de spieren wat verslapt zijn. Na een aantal ritjes is de zadelpijn weg. Maar niet bij iedereen. Dan ga je zoeken naar een fietszadel die je zadelpijn verlicht. Vaak is een wat zachter zadel een oplossing, maar niet altijd. Veel merken maken het zadel wat bolvormig. Je zit dan wat meer op de binnenkant van je zitbotjes. De ISM zadels zijn veelal vlak (reden waarom je een ISM zadel ook altijd iets lager moet zetten) Hierdoor kan het al een stuk prettiger zitten.

Vaak is het ook een kwestie van "zoeken naar een prettig plekje". Wat hiermee wordt bedoeld is het volgende:
Door te spelen met zowel de hoogte van het zadel als de hoogte van het stuur én de afstand tussen stuur en zadel gaat je heup kantelen. Hiermee kan je bereiken dat je net de juiste plek kan vinden waar je zitbotjes de druk wél kunnen verdragen waar ze het anders niet kunnen.

 

Maar is dat ook niet de oplossing dan hebben we het fietszadel speciaal voor zitbotjes. Door de "tempur-achtige" vulling is dit een heel prettig fietszadel.

 

 

 

 

 Manier van fietsen

Fietst u wedstrijden: kies een zo hard mogelijk zadel: U wilt namelijk voelen hoe uw fiets reageert als u met 50 km/u door een bocht knalt!
Is het alleen voor recreatie, dan mag u best kiezen voor comfort!

 

Afstand

Worden er grote afstanden afgelegd, dan is vaak een wat harder zadel prettig. Maar wees wel "aardig voor uzelf"  Als u lange afstanden fietst en toch graah een lekker zacht zadel wilt, er zijn maar weinig bezwaren hiervoor te bedenken.

 

Leeftijd

Naar mate u ouder bent/wordt is er vaak behoefte aan wat meer comfort, dus kies dan een wat zachter zadel.

 

Verder hieronder nog een paar weetjes:

Het is zaak bij racefiets om een goede zeem te gebruiken en zorgen voor juiste hygiëne. Ook kan het helpen Bes-T Anti-Rub creme te gebruiken bij huidproblemen bij het fietsen. Als de huid helemaal open komt te liggen door het schuren, dan staat uw zadel duidelijk te hoog!

 

Een té dikke zeem kan het effect van de gleuf van een ISM zadel ongedaan maken. De zeem spant als  het ware een brug tussen de uiteinden waardoor er alsnog druk op het perineum komt.

 

In een aantal gevallen is het zitbotjes probleem heel lastig op te lossen. De vorm van de zitbotjes verschilt per persoon, als de vorm heel erg vlak is, is er geen probleem. Lopen de zitbotjes wat spits toe, dan ontstaan er problemen. Het kan zijn dat de zitbotjes erg spits toelopen, dan is de kans aanwezig dat de zadelpijn altijd wel een onderdeel blijft van het fietsen. Variëren met de houding is dan vaak zeker de moeite van het proberen waard.

 

Zeker voor de sportieve zadels geld:
In het begin is de kans aanwezig dat je de zitbotjes gaat voelen. Dit komt door een andere zit op het zadel.  Hier moet progressie in zitten, oftewel: na zo'n 250-300 km moet je verbetering merken. En echt: Daarna wil je nooit meer een ander zadel!

 

Voor speciale gevallen adviseren wij wel eens afwijkend van bovenstaand. Veel urologen en ergotherapeuten verwijzen al naar onze site omdat dit gewoon de meest verlichtende zadels zijn.