Probleemoplosser

Op deze pagina leg ik uit wat er zoal verkeerd kan gaan bij het monteren van een ISM zadel en wat de oplossingen zijn voor veel gehoorde klachten.

Lees dit svp goed door als u moeite heeft met het wennen aan een ISM zadel of als u wilt weten of de klachten dit u heeft gehoord over ISM vaker voorkomen.

Allereerst:
Er worden in Nederland ongeveer 1000 verschillende soorten fietszadels aangeboden door fabrikanten en importeurs. Dat is niet voor niets: Iedereen is anders. Dus menen dat ISM zadels voor iedereen hét zadel zou moeten zijn is onzin.
Wel weten wij door jarenlange ervaring dat er vaak wordt gedacht:
"Oh ik weet wel hoe ik een fietszadel moet monteren hoor, ik hoeft de instructies niet te lezen..."
"Ik heb een dure fietsmeting gedaan en ik heb het exact zo gezet als er is voorgeschreven."
"Ik zit al jaren in het vak, ga mij niet zeggen hoe ik een fietszadel moet monteren!" ...
Nou, dat laatste ga ik dus wel doen.

Een ISM zadel is een uniek zadel.
- Het is een neusloos zadel, dus zadel (bij sportieve modellen) 5-8 cm naar achteren!
- Het is een redelijk vlak zadel (racefiets/ATB) dus zadel 0.5 - 1 cm omlaag!
Houd hier rekening mee en lees (!) de montage instructie en bekijk de afstelvideo's op deze site!

Veel gehoord problemen:

De neus van het zadel is te breed.
De ISM zadel zijn breder dan andere zadels. Dat is een feit. Ik praat hier over de "sportieve" zadels overigens. Dit is omdat ISM er van uit gaat dat de ondersteuning van de zitbotjes aan de onderzijde moet plaatsvinden en niet aan de binnenzijde van de zitbotjes.Dit laatste gebeurd bij "bolle" zadels. Hierdoor is het zadel inderdaad een fractie breder dan de meeste andere zadels. Maar veelal is het "te breed ervaren" van het zadel toch een kwestie van de juiste afstelling:
- Brug van het zadel horizontaal en niet de bovenzijde van het zadel! (race/ATC)
- Zadel flink naar achteren plaatsen. Je moet 2 vingers plat achter je op het zadel kunnen leggen. (race/ATB)
- Begin met het zadel een stuk lager te zetten:
    - Omdat je "op" het zadel zit en niet "over" het zadel. (race/ATB)
    - Om de juiste afstelling te vinden is het vaak makkelijker om het zadel een fractie te laag te   zetten en pas op het laatst op de juiste hoogte.

Vaak is het probleem dan wel opgelost. Mocht het nog te breed zijn, hier staat nog wel een behoorlijk onorthodoxe manier om dit te verhelpen:
http://www.slowtwitch.com/mainheadings/product2006/saddles/blackwell.html

Dit is een nood oplossing en de garantie vervalt hiermee. Mocht dit nodig blijken, dan kunnen wij een testexemplaar opsturen met deze optie.

 

Het zadel schuurt bij de liezen.

Eigenlijk verwant aan het artikel hierboven, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn:
De meeste zemen (Race/ATB) zijn gemaakt voor een normaal "bol" zadel. De randen van de zeem komen op een "bol" zadel netjes uit op de plek waar het geen kwaad kan.
Bij een ISM zadel wordt dat anders!:
Doordat het perineum (heren) ín het zadel valt komt de zeem als het ware verder omhoog in de liezen. Dit kan een lastige vorm van "schuren in de liezen" veroorzaken.
De ISM zadel kunnen, zeker in dat geval, rustig een keer zonder zeem uitgeprobeerd worden! Vaak is dat met een ISM zadel goed te doen en met bovengenoemd probleem zelfs beter te doen!

 

De zitbotjes zijn zo gevoelig bij een ISM zadel.

Probleem is het volgende: De druk komt bij een ISM zadel alleen op de zitbotjes, dat is ook goed. Zitbotjes worden 'ingekapseld' door spieren. Hier kan je 2 dingen als probleem tegen komen:

- De spieren moeten getraind worden om de druk op te vangen. Hiervoor is noodzakelijk een "trainingsschema" aan te houden zodat de spieren langzamerhand de druk kunnen opvangen.

- De zitbotjes hebben een puntvormige doorsnee. Als dit het geval is dan zal het lastig worden. Dan is het een kwestie van de juiste houding zoeken. Dit kan door te zoeken naar een plek waarop de druk aanvaardbaar is. Dit kan door:
- zadel naar voren of naar achteren.
- stuur naar voren of naar achteren.