Montage Adamo zadels met filmpje

logo

Lees dit uitvoerig!

Een goede montage is belangrijk voor het juiste comfort. 

Videos

ISM Adamo Saddle Setup

ISM TM Adamo Race/Road Zadel

Geachte klant,

Dank u wel voor het aanschaffen van het ISM TM Adamo Race/Road Zadel. Wij vertrouwen erop dat u volledig tevreden zult zijn met dit revolutionair nieuwe ontwerp dat zal zorgen voor comfortabel en veilig fietsen zonder de verdoofdheid en gevoelloosheid die zo vaak samengaan met andere fietszadels. Hieronder volgen enkele nuttige tips om het zadel op uw fiets te monteren en om het zadel af te stellen voor optimaal comfort.

Belangrijk: De sleutel tot het verkrijgen van goed comfort zit in het monteren van dit zadel. Vanwege het radicaal afwijkende ontwerp in vergelijking met reguliere zadels, zult u zowel de ‘voor-en-achter' positie van het zadel als ook de 'schuine hoek' van het zadel aanzienlijk moeten wijzigen in vergelijking met uw oude standaard zadel opstelling. Wees u alstublieft geduldig en aarzel niet instellingen aan te passen na verloop van enige ritten, aangezien uw meest comfortabele positie niet per definitie duidelijk wordt als u op een stilstaande fiets zit. Tenslotte dient u ervoor te zorgen dat alle bouten en moeren goed en veilig vast zitten.

Monteren en instellen

De details zullen verschillend zijn voor ieders persoonlijke voorkeuren, afhankelijk van het type fiets waar u op rijdt en de hoek die het lichaam vormt als het stuur wordt vastgehouden in de standaard zittende positie. De volgende stappen kunnen nuttig zijn:

1. Bevestig het ISMTM zadel aan de zadelpen in een neutrale positie en draai de bouten aan.

Suggestie: U kunt wellicht de hoogte van de zadelpen aanpassen door het te verlagen, omdat uw 'zitbotten’ zich bovenop het ISMTM zadel zullen bevinden; derhalve zult u enigszins hoger zitten dan op een standaard zadel.

2. Pas de 'voor-en-achter' positie van het zadel aan door middel van het schuiven van de rails door de monteer-beugel. Suggestie: Wees niet bang om te veranderen en deze positie te testen tijdens een lange rit. Dit is een heel persoonlijke instelling. Weg wielrenners kunnen er de voorkeur aan geven om meer naar achteren te zitten, terwijl tri-athleten (met een aero-stuur) de voorkeur kunnen geven aan een positie meer naar voren.

3. Het Adamo Racing/Road zadel is ontworpen om bereden te worden in een platte positie of zelfs ietwat (tussen 1-7 graden) naar beneden gekanteld. Dit zadel is niet ontworpen om bereden te worden met de punt van het zadel naar boven. Door gebruik van het kantelmechanisme op de zadelpen kunt u de hoek van het zadel aanpassen voor maximaal comfort. Indien u rechtop zit, kunt u de voorkeur geven aan een vlakkere zadel positie, hoewel onze tests suggereren dat een lichte voorwaartse kanteling prettiger is. Een meer aerodynamische houding (met een lichaamshoek van 30-60 graden) vereist waarschijnlijk verdere kanteling naar voren voor maximaal comfort.

a. Met het Adamo Racing/Road zadel plaatst de berijder zijn ‘zitbotten’ op de twee gel-kussens die zich bevinden bij het midden van het zadel. Traditionele zadels verdelen het lichaamsgewicht van de berijder over drie punten: de twee ‘zitbotten’ en het perineaal gebied (dat bestaat uit kwetsbaar weefsel). Vanwege het unieke ontwerp van het Adamo Racing/Road zadel is het contactpunt met dit kwetsbare weefsel weggenomen en wordt het totale lichaamsgewicht van de fietser gedragen door de ‘zitbotten’. De toegenomen druk op de zitbotten is een direct resultaat van deze verandering in ontwerp.

De ‘zitbotten’ zijn de belangrijkste contactpunten van het lichaam met het zadel. Sommige fietsers meldden gevoeligheid van de ‘zitbotten’ na de eerste paar ritten. Na volgende ritten bemerkten alle fietsers dat deze gevoeligheid ook weer afnam en uiteindelijk helemaal weg was. Wij hebben diverse artsen geraadpleegd, waaronder de Duitse uroloog Dr. Frank Sommer, betreffende deze gevoeligheid van de ‘zitbotten’. Deze artsen meldden dat het de spieren in de billen zijn die aan het werk worden gezet en dat deze spieren er uiteindelijk aan gewend raken om 'gebruikt' te worden. Deze spieren worden nl. bij traditionele zadels niet zo uitvoerig ingezet De artsen vergeleken deze spierpijn met de pijn die iemand voelt als hij voor het eerst aan gewichtsheffing heeft gedaan. Geen enkele schade wordt aan het lichaam berokkend.

b. Indien u het gevoel heeft dat u naar voren van het zadel dreigt te glijden, heeft u de hoek te stijl gemonteerd. Zorg ervoor dat u het zadel niet te scherp naar voren monteert (met een te steile hoek); dit kan leiden tot extra lichaamsgewicht op uw benen of schouders, wat op termijn zorgt voor vermoeidheid tijdens een lange rit.

c. Check nog eens de zadelbouten en de zadelpen boutklem opdat ze stevig vast zitten en geniet van uw fietstocht.

Eén van de belangrijkste en vaak over het hoofd geziene stap bij het verbeteren van het comfort van een fietszadel is de rotatie van het zadel van links naar rechts. Met de nieuwe ISM Racing/Road zadel is dit een heel belangrijke stap. Het doel is om het zadel licht te draaien tot u het gevoel heeft dat uw ‘kwetsbaar weefsel’ is uitgelijnd en precies in het open gedeelte ‘valt’.

Verschillen in de positie van de heupkom, verschillen in het bekken, de beenlengte en in de ruggegraat kromming dragen allen bij aan de noodzaak van deze rotatie.

Er is geen ‘magische formule’ om vast te stellen of rotatie naar links of rechts beter is. U zult het verschil in comfort ogenblikkelijk voelen als u de correcte uitlijning gevonden heeft!

Zij aanzicht van een juiste

fietshouding!

Adductor muscle = Sluitspier

Sit bones = Zitbotjes