Twee jaar geleden kreeg meneer Boerjan tijdens een routineonderzoek vervelend nieuws: hij had prostaatkanker. “Ik wilde geen risico’s nemen en koos ervoor om de gehele prostaat te laten verwijderen,” vertelt hij. De operatie, een prostatectomie, verliep succesvol, maar liet hem met een blijvend probleem achter: urineverlies. Een jaar lang probeerde hij verschillende oplossingen om het urineverlies onder controle te krijgen, helaas zonder resultaat.

De oplossing was een Sfincterprothese

Toen bleek dat andere oplossingen niet werkten, besloot meneer Boerjan tot een laatste redmiddel, een sfincterprothese: een kunstmatige sluitspier. “Ik wist dat fietsen hierdoor een probleem kon worden, en als fervent fietser kwam dat hard aan. Vooral nu ik met pensioen ben en juist tijd heb om te fietsen,” legt hij uit. Na de implantatie moest hij drie maanden wachten voordat hij weer mocht fietsen. Echter, bij het eerste proefritje bleek de druk van het zadel te groot, wat het urineverlies weer veroorzaakte.

Op zoek naar een oplossing

Het ziekenhuis kon hem niet verder helpen, dus ging meneer Boerjan zelf op zoek. “Ik woon in Frankrijk, maar daar kon ik niets vinden. Toen heb ik over de grens naar een oplossing gezocht.” In België had meneer een dealer gevonden die hem doorverwees naar een bedrijf niet zo heel ver uit de buurt. Zij konden echter geen passende oplossing bieden. Vervolgens stuitte hij per toeval op de website van ISM en besloot de documentatie door te nemen. Na de zadelkeuzehulp te hebben gedaan, nam hij contact op met Velopro en legde zijn probleem uit.

Het perfecte zadel gevonden

Na contact met Bas van Velopro, waarbij foto’s van zijn fietshouding werden uitgewisseld, werden twee zadels voorgesteld. Meneer Boerjan heeft namelijk een stadsfiets en een racefiets. “Ik heb beide zadels aangeschaft en uitgeprobeerd. Het was even wennen, maar nu kan ik anderhalf uur fietsen,” zegt meneer Boerjan. Zowel op zijn racefiets als stadsfiets bleek het nieuwe zadel een wereld van verschil te maken.

“In het begin was het erg wennen, vooral op de stadsfiets omdat ik vaak moest afstappen. Maar inmiddels gaat het goed,” deelt hij tevreden. De druk die hij eerder ervoer op een regulier zadel was nu verdwenen. “Het verschil was dag en nacht.”

Een stadsfiets en een racefiets verschillen aanzienlijk in ontwerp en functie, wat vooral merkbaar is in de zithouding. Op een stadsfiets zit de fietser rechtop, wat een comfortabele en ontspannen houding biedt, ideaal voor korte afstanden en dagelijkse ritten in de stad. Bij een racefiets ligt de nadruk op snelheid en aerodynamica, waardoor de fietser in een meer voorovergebogen positie zit. Deze verschillende zithoudingen beïnvloeden ook de keuze van het zadel.

Goede ervaringen met ISM en Velopro

Meneer Boerjan waardeerde vooral de snelle en proactieve service van Velopro. “Alles ging via mail en telefoon, en dat werkte prima. ISM reageerde snel en duidelijk.” De montage van het zadel verliep vlot dankzij de duidelijke instructievideo en de nodige ervaring met fietsonderdelen. Het zadel mocht binnen 30 dagen worden teruggestuurd, maar dat bleek niet nodig. “Het was direct goed.”

Aanrader voor lotgenoten

Aan zijn uroloog liet hij weten dat hij een ISM zadel gebruikte. “De uroloog was positief verrast. Hij had eigenlijk gezegd dat fietsen niet meer mogelijk zou zijn, maar dat het van persoon tot persoon verschilt in welke mate een sfincterprothese voor problemen zorgt.”

Meneer Boerjan zou niets aan het hele traject veranderen. “Het zadel voldoet aan de verwachtingen en meer. Zeker een aanrader voor mensen met hetzelfde probleem.”

ISM Metro Fietszadel

Oorspronkelijke prijs was: €149.95.Huidige prijs is: €134.96. inc. BTW

ISM PL1.1 Fietszadel

Oorspronkelijke prijs was: €239.95.Huidige prijs is: €215.96. inc. BTW