ISM zadel installatie handleiding

ISM zadels zijn optimaal gevormd, en anders dan traditionele fietszadels!
Het gepatenteerde, anatomisch design geeft een aparte vorm aan het zadel:
twee uiteinden die ruimte bieden aan het perineaal gebied wat een groot gevoel van comfort bied bij zowel man als vrouw. Deze instructies helpen u bij het vinden van de juiste lichaamspositie wanneer u voor de eerste keer uw ISM zadel installeert.

1) Omdat ISM zadels zogenaamd “neusloze zadels” zijn dient een ISM zadel verder naar achter te worden gezet dan een traditioneel zadel. Dit zal ongeveer 5 tot 8 centimeter zijn. Meet van te voren de afstand tussen de punt van het “oude zadel” en een vast punt van de fiets, zoals het stuur. Voelt het zadel te wijd aan de voorkant, dan moet het zadel verder naar achteren. In veel gevallen kan 1cm verandering genoeg zijn om van een te breed zadel naar het perfecte zadel te gaan. Wij raden u aan om de inbussleutel mee te nemen tijdens de eerste paar ritten. In sommige gevallen zal er een “set-back” zadelpen nodig zijn.

2) Een ISM zadel moet ook 5-10mm lager gemonteerd worden dan een traditioneel zadel gemeten vanaf het midden van de bottom bracket. Vertrouw niet op eventuele markeringen op het zadel. Deze zijn niet consequent, oftewel: niet alle zadels hebben dezelfde hoogte vanaf de rail naar de bovenkant van het zadel. Alleen door te meten komt u op de juiste positie. Op een ISM zadel zit u dus iets hoger dan op een normaal zadel en u zit op een ISM zadel meer op de zitbotjes dan op de weke delen.

3) Een ISM zadel is zo gemaakt dat het zadel vaak de juiste positie heeft als de brug van het zadel horizontaal gemonteerd wordt (dus niet de bovenzijde!). De schuinte kan per model verschillen (zie afbeelding), maar met de brug horizontaal heeft u een juiste uitgangspositie.

*Let op  
– Voor het afstellen van de juiste positie dient u ervan uit te gaan dat de in de instructie genoemde maten gemiddelde uitganspunten zijn. Het is een basis afstelling van waaruit u kan gaan zoeken naar de, voor u, perfecte positie. 

Veelgestelde vragen.

1. Is het slim om als eerste rit op een ISM zadel gelijk een lange rit te doen?
-Wij raden aan om eerst een paar korten ritten te rijden. Dit omdat het gewicht op andere plekken is verdeeld dan bij een traditioneel zadel, soms moet het lichaam hier aan wennen. Bouw de ritten langzaam op om voor een comfortabel overgang te zorgen.

2. Kun je het zadel aanpassen of een tie-rip/kabelbinder aan de voorkant van de punten doen om ze bij elkaar te brengen?(Lees je op internet).
–  Nee dit laat de garantie van uw ISM zadel vervallen en dit kan de doorbloeding verminderen. Als het zadel aan de voorkant te breed is staat het zadel waarschijnlijk te ver naar voren of te hoog. De breedte van ISM zadel is juist ontworpen voor uw gezondheid,welzijn en comfort. Wanneer het ISM zadel correct is afgesteld zal het geweldig voelen.

3. Wat als mijn ISM zadel te hard of te zacht voelt?
-Er zijn verschillende modellen, het niveau van demping verschilt per model.  Ga naar www.ismzadel.nl  voor meer informatie over de verschillende ISM zadels.

4. Last but not least:

Veel gehoord in de afgelopen jaren: “In de eerste instantie deed het ISM zadel (behoorlijk) zeer aan de zitbotjes! Ik wilde het eigenlijk opgeven, maar ik heb nog even volgehouden. Nu wil ik nooit meer een ander zadel!”

Het is voor sommigen even wennen, maar bij de meesten niet. De zit op een ISM zadel is anders dan op welk ander zadel dan ook. Je zitgedeelte moet wennen aan de veranderde druk, dit is niet altijd prettig, maar geloof me het is de moeite waard!

Eén van de belangrijkste en vaak over het hoofd geziene stap bij het verbeteren van het comfort van een fietszadel is de rotatie van het zadel van links naar rechts. Met de nieuwe ISM Racing/Road zadel is dit een heel belangrijke stap. Het doel is om het zadel licht te draaien tot u het gevoel heeft dat uw ‘kwetsbaar weefsel’ is uitgelijnd en precies in het open gedeelte ‘valt’.

Verschillen in de positie van de heupkom, verschillen in het bekken, de beenlengte en in de ruggegraat kromming dragen allen bij aan de noodzaak van deze rotatie.

Er is geen ‘magische formule’ om vast te stellen of rotatie naar links of rechts beter is. U zult het verschil in comfort ogenblikkelijk voelen als u de correcte uitlijning gevonden heeft!

Zij aanzicht van een juiste fietshouding!

Adductor muscle = Sluitspier