ZADELPIJN IS EEN BEKEND VERSCHIJNSEL VOOR VELEN.

Met de ISM zadels is de kans groot dat zadelpijn tot het verleden behoort, maar welk zadel is nu geschikt?
Lees dit even aandachtig door om vervolgens de grootste slagingskans te hebben meteen het juiste zadel te vinden.

Lees eerst even dit stuk over zadelpijn. Want zadelpijn is een brede term en eerst moet er worden “vastgesteld” waar u precies last van heeft.

Zadelpijn en ISM zadels

Om weer lachend op de fiets te zitten is het van belang het juiste zadel te kiezen.
We weten nu wat precies de klacht is.
In de categorieen op deze site staan de zadels ingedeeld naar relavantie. Dus op de “stadsfietsen pagina” staat als eerste het meest verkochte zadel voor de stadsfiets. Kies bij twijfel altijd het eerste artikel.

ISM zadel voor de stadsfiets

Oke, op zoek naar een zadel voor de stadsfiets.
Voor de duidelijkheid: een elektrische fiets waarbij je voornamelijk rechtop zit valt ook onder de categorie stadsfiets.

Als eerste staat hier het Metro zadel genoemd. Terecht, want dit is vaak de beste keus. Als er een issue is aan de prostaat of u heeft met een andere medische aanbeveling te maken is de neiging vaak om een zo groot mogelijke uitsparing te kiezen. In dit geval de Touring (middelste foto). We snappen de overweging, maar vaak is dat niet nodig. De ISM Metro verlicht ook de edele delen en verlicht vaak voldoende. Voordeel is dat het vaak meteen een stuk prettiger zit.

In grote lijnen geldt voor deze categorie (stadsfietsen):

– Last van de voorzijde op welke manier ook: kies de Metro (1e foto)
– Last van voorzijde en/of zitbotjes: Kies de Cruise (3e foto)
– Kies de Touring (2e foto) als: rokdrager, extreme ontlasting nodig is, er ervaring is met dit zadel.
– De Urbaine is gelijk aan de Metro, alleen wat harder.
– Voor stoma dragers zie deze pagina.

ISM zadel voor de hybride fiets / vakantiefiets

Oke, op zoek naar een zadel voor de hybride/vakantie fiets.
Voor de duidelijkheid: een elektrische fiets waarbij je voornamelijk licht voorovergebogen zit valt ook onder deze categorie.Hier staat als eerste vermeld de PR3.0. Niet voor niets. Dit is een populair zadel in deze categorie.
verder is voor sommigen lastig hier een goede keus te maken. Een mooi hulpmiddel is een meetlat. Meet eerst even de maatvan uw huidige zadel. Is dat tussen de 130 en 150 mm (ongeveer) en is dat niet per definitie te smal voor u, dan is de PR3.0 een goede keus.
Zit er een breder zadel op uw fiets (rond de 20 cm), dan zou de Metro wellicht een goede keus zijn.

In grote lijnen geldt voor deze categorie (hybride/vakantiefiets):

– Last van de voorzijde en mag wel wat comfortabel: kies de PR3.0
– Last van voorzijde en fanatiek lange-afstand fietser: Kies de PS2.0
– Hier is de ISM Touring wat populairder. Door de voorovergebogen houding is dit een heerlijk zadel i.c.m. een ligstuur bijvoorbeeld.

Zadelmeting en ISM

Vaak krijgen we de vraag of ISM geen zitbotjes meet-systeem heeft.

Zonder dat we andere merken in discredit willen brengen die dat wél doen:
Nee, ISM heeft dat niet en bewust niet.
Onze dealers zijn vakmensen geneog om aan de klant die binnenkomtlopen te zien welk zadel er nodig is. Eigenlijk is het ook best simpel. Ben je breed gebouwd (M of V) dan kies je een breder zadel. Zeker in bovenstaande categorieën is het niet spannender dan dat.

ISM zadel voor de racefiets

Voor deze categorie wordt het iets lastiger, hoewel: Meest verkocht is de PL1.1. Die staat ook als eerste genoemd. Dit is ook bij The Cyclist als beste racezadel ooit uit de test gekomen! Dus die weer als eerste genoemd, zowel hier als in de categorie. Verder is de PN3.0 en PN3.1 een aanrader omdat dit zadel wat meer ruimte geeft voor de hamstrings.

En zowel voor deze categorie als voor MTB en triathlon is de PR-serie en de PS-serie ook een serieuze optie. Waarom zo veel, dat maakt het niet makkelijker.

Klopt, daarom verwijzen we ook graag naar onze dealers, zij hebben er verstand van, maar laat je niet verleiden tot een ander merk zadel! ISM=ISM Geen enkel ander merk wordt zoveel aanbevolen door specialisten als een ISM zadel.

Verder hebben we zelf een goed retour beleid, zie deze pagina. Dus laat de info binnenkomen en kies intuïtief het juiste zadel. Vaak is dat goed, vertrouw daar op.

In grote lijnen geldt voor deze categorie (racefiets)

– Maak intuïtief de keus tussen de PN3.1 en de PL1.1
– De .0 zadels van alle types zijn hetzelfde als de .1. Alleen wat harder en hebben vaak een wat duurdere afwerking (titanium brug, hardere stevigere vulling)
– De PR-serie is zeker qua prijs een goed alternatief.
– De PS-serie is als allrounder-serie ook genoteerd, zeker omdat dit ook voor ISM liefhebbers van het eerste uur een vervanger kan zijn van hun oude Racing, TimeTrail of Road zadel.

Uitleg cijfers, hardheid en typenummers.

De nieuwe ISM zadels hebben een andere naam dan u wellicht gewend bent. Hieronder even uitleg.
Ook staat bij alle zadels op deze site staat een cijfer. Dat is niet het rapportcijfer maar een hardheid indicatie. De hardheid (zachtheid) van een fietszadel is lastig weer te geven. We hebben het als volgt gedaan:- PR = Performance Recreation oftewel vrijetijdszadels.
– PL = Performance Long oftewel de lange wedstrijdzadel
– PS = Performance Short oftewel korte wedstrijdzadels
– PN = Performance Narrow oftewel smalle wedstrijdzadels

Zo is er dus in de naamgeving al een stukje onderscheid gemaakt tussen de ISM zadels.

Hardheid

Het cijfer bij het zadel geeft aan hoe hard het zadel is en wel als volgt:

De hoeveelheid vulling wordt meer naarmate het getal oploopt. Bijvoorbeeld:
PR1.0 heeft getal 50 en is dus zachter dan de PR2.0, want die heeft hardheid 40. De PR3.0 is weer zachter (60)

Bij de racezadels:
De PL1.1 (40) is zachter dan de PL1.0 (30)

Ook is het zo dat het foam en gel wat ISM gebruikt blijvend tegendruk geeft. Dit houdt in dat na het indrukken met de “krachtige duim” het foam/gel nog steeds tegendruk geeft en dus nog veerkrachtig is. Bij goedkopere zadels ben je dan aan het eind van de veerkracht en zit je op de schaal van het zadel.

Let op:

– Door gebruik worden de meeste zadel wat zachter.

– Let bij gel zadel op: als u dit zadel bij strenge winter in de vrieskou laat staan, gaat dit te koste van de zachtheid van het zadel.